Marketing-bloggen

Google Ads og SEO

Hva er forskjellen på Google Ads og SEO, og hvorfor er de viktige?

Hvorfor SEO og Google Ads?

google-ads

Av Henrik Aarø

Hva er Google Ads?

Når du googler etter et produkt eller en tjeneste, vil som regel de første par resultatene være tydelig markert med "Annonse". Dette betyr at bedriften har benyttet seg av Google Ads, og betalt for at enkelte søkeord- og fraser skal resultere i at deres produkt/tjeneste skal dukke opp tidlig i søkeresultatene dine.

Under de betalte søkeresultatene finner vi det organiske feltet, det vil si de Google mener mest fortjener plassen etter de som har betalt. For å oppnå godt resultat her må du være god på SEO, Search Engine Optimization eller søkemotoroptimalisering på norsk. En undersøkelse fra Sistrix.com over 25% trykker på den første organiske lenken som dukker opp i et Google søk, så det er viktig å dukke opp så høyt som mulig.

"Men ingen kommer til å trykke på lenken hvis de ser det er en betalt annonse"

Vi vet hvor første firedel av kundene ender, men hvor blir det da av resten? I en undersøkelse undergått av Clutch.co, viser det seg at over 75% av folk mener betalte annonser i Google gjør det lettere å finne frem til det de trenger.

Hvorfor trykker folk på resultatet selv om de vet det er en annonse? I følge Clutch ser svaret slik ut:

  1. 33% - Svarer på det de søker på
  2. 26% - Nevner et kjent merke
  3. 20% - Ligger øverst
  4. 19% - Har en god tittel, beskrivelse og/eller bilde

Vi kan da se at 20% kommer til å trykke på lenken bare fordi den er øverst, uavhengig av om det er en annonse eller ikke.

En god blanding er best

Gjennom en god blanding av god SEO og flittig bruk av Google Ads, kan du nå så mange potensielle kunder som mulig. Du treffer både kundene som stoler på annonser, og de som foretrekker de organiske resultatene. Er du ikke god nok på SEO havner du ikke på første siden på Googles resultater, og da blir du nok aldri funnet.

 

Kilder

Clutch.co

Sistrix.com

Business.com

Vil du lære mer om hva som skal til for å bli synlig i Google?

Kjøp konferansebillett, møt opp, hør, bli inspirert og lær mer av Gaute Nordvik fra Synlighet.

Fagleder SEO og innhold
Synlighet

Siviløkonom og gründer. Arbeider med SEO og innholdsproduksjon.
Tema: Hvordan lage innhold som gjør at du blir synlig på Google