Marketing-bloggen
Sosiale Medier
Lønner det seg markedsføre på sosiale medier?
Markedsføring på sosiale medier
Hvorfor bør du markedsføre på sosiale medier?
I dag er det essensielt for en hver bedrift å befinne seg på sosiale medier. Bare på Instagram alene er det over 500 millioner daglig aktive brukere, og dobbelt så mange i løpet av en måned.
Takket være nyere teknologi trenger du ikke lenger legge ut en annonse i avisen og håpe at noen innenfor en semi-relevant målgruppe ser den. Du kan nå sørge for at akkurat de du ønsker å nå vil se din annonse, og dette er gjort enklere gjennom sosiale medier. Det kan være så generelle målgrupper som "Alder 18-65, Oslo" til mer spesifikke som "Hundeeier, glad i tur, alder 20-25, bosatt i Asker".
Ulike kanaler på sosiale medier?
Det finnes 3 ulike kanaler du kan bruke til markedsføring på sosiale medier.
Eide kanaler
- Dette er for eksempel bedriftens Facebook-side eller Instagram-bruker. Her kan bedriften din legge ut akkurat hva som ønskes til en hver tid, og brukes til å skape engasjement og opprettholde god kontakt med kunder
Betalte kanaler
- Her også ligger det et hint i navnet, men dette er annonsene til bedriften, altså innlegg en må betale for å fremme så andre skal se den. Her kan man bruke for eksempel Facebook Business Manager til å både lage og ha oversikt over annonser som går på Facebook og Instagram
Fortjente kanaler
- Dette er innhold som legges ut av brukere, derav navnet "fortjent". Dette kan være alt fra en fornøyd kunde som legger ut et bilde av produktet på Instagram og gir ros, til en annen som legger ut et rasende innlegg på Facebook som råder alle til å holde seg unna bedriften. De fortjente kanalene har ikke bedriften stor kontroll over, men kan selvsagt påvirkes. Et godt kjent eksempel er Starbucks, som ofte skriver navnet på bestillingen din feil, som har ført til masse gratis markedsføring, hvor folk har lagt ut bilder på alle mulige kanaler av sine latterlige feilstavede navn
Facebook Business Manager gjør det oversiktlig og enkelt
Verktøyene som i dag er tilgjengelige til bruk av markedsføring på sosiale medier, som blant annet Facebook Business Manager, gjør enklere og mer oversiktlige enn man skulle trodd. Verktøyene er som regel svært behjelpelige med å sette deg i gang med å lage annonser om dette er din første gang, og du kan lett holde oversikt på ROAS (Return on Ad Spend) til de ulike annonsene dine. Du kan da hindre å bruke unødvendig mye på annonser som ikke lever opp til forventningene, og lære av de som gjør det bra.
Konklusjonen? Du bør absolutt markedsføre din bedrift eller virksomhet på sosiale medier.
Det er enkelt å komme i gang, og det finnes et mylder av ulike verktøy som kan hjelpe deg å nå akkurat den målgruppen du ønsker, selv med et beskjedent budsjett.
Kilder
Og hvordan kan din bedrift gjøre det bedre på sosiale medier?
Bli inspirert og lær mer av Ivor Murtic fra Meltwater og Per Christian Strand Teslo fra Snap Inc.
Meltwater
Hjelper selskaper med å forstå digitale trender.
Snap Inc
Hjelper annonsører å bli større på Snapchat.